Uchwała Nr XXIX/228/2017
UCHWAŁA Nr XXIX/228/2017
Rady Gminy Przywidz
z dnia 13 grudnia 2017 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych Uzależnień na 2018 rok
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), w związku z art. 41 ust. 2ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487 z późn. zm.), oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 - 2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 1492)
§ 1
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych Uzależnień na 2018 r. w brzmieniu określonym
w załączniku Nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Przywidzu.
§ 3
Traci moc Uchwała Nr XXIII/159/2017 Rady Gminy Przywidz dnia 1 lutego 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2017 rok.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gminy Przywidz.
Załącznik do Uchwały Nr XXIX/228/2017
Rady Gminy Przywidz
z dnia 13 grudnia 2017
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych Uzależnień na 2018 rok
I. Wstęp
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych Uzależnień na 2018 rok określa zadania własne Gminy wynikające z art. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.(Dz. U. z 2016 r. poz. 487
z późn. zm.).Zgodnie z treścią tej ustawy zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności :tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb , których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu , jak również określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających
z nadużywania alkoholu.
Problemy wynikające z picia alkoholu stanowią obecnie jedną
z ważniejszych kwestii społecznych. Zjawiska te mają bowiem istotny wpływ zarówno na poczucie bezpieczeństwa społecznego, ogólny stan zdrowia Polaków, zdolność do konkurencji na wymagającym rynku pracy, a także relacje interpersonalne w środowisku rodzinnym. Uzależnienie od alkoholu jest chorobą niszczącą człowieka we wszystkich sferach jego człowieczeństwa i jego aktywności. Prowadzi do degradacji życia psychicznego, moralnego
i religijnego. Zwykle dopiero na końcu następuje degradacja fizyczna, która dla wielu staje się, niestety jedynym motywem, który skłania do przestania picia alkoholu. Szkody wynikające z nadużywania alkoholu występują w bardzo różnych obszarach polskiej rzeczywistości. Nie można ich uniknąć, ale można zmniejszyć ich rozmiary i dotkliwość. Picie alkoholu w dalszym ciągu postrzegane jest jednak jako swoisty sposób na życie – sposób na rozwiązanie problemów. Należy stwierdzić, że alkohol we wszystkich jego postaciach jest bardzo łatwo dostępny i nie ma problemów z jego nabyciem. Istotny jest również fakt nasilania się zjawiska systematycznego picia oraz zwiększania picia wśród młodzieży oraz ścisły związek między wczesną inicjacją alkoholową a spożywaniem dużych ilości alkoholu, zażywaniem narkotyków
i przestępczością. Zdecydowana większość osób dorosłej populacji społeczeństwa naszej gminy to ludzie pijący umiarkowanie i rozsądnie. Nadmierne picie – zbyt duże do własnych możliwości – jest powodem pogarszania się sytuacji materialnej i zdrowotnej, zmniejszania aktywności zawodowej oraz powoduje wzrost liczby wykroczeń, przestępstw i wypadków
w ruchu drogowym. Bezrobocie i brak realnych perspektyw na polepszenie sytuacji materialnej są przyczynami rozszerzania się kręgu osób nadużywających alkohol.
Podstawą prawną wszystkich działań związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych stanowi ustawa z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487 z późn. zm.). Zgodnie z treścią ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi samorządy gmin uzyskały kompetencje do podjęcia działań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Gmina z racji dysponowania wiedzą o problemach swoich mieszkańców oraz o dostępnych zasobach, może przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do społeczności. Program ukierunkowany jest trójstronnie, czyli na rozwiązywanie obecnych problemów i zapobieganie powstawaniu nowych, a przede wszystkim na profilaktykę.
Oznacza to także podejmowanie działań związanych z promocją zdrowia. Pozwalają one na zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem i poprawę jego stanu. W działaniach podejmowanych na rzecz wychowania w trzeźwości
i przeciwdziałania alkoholizmowi organy Gminy współdziałają
z organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami , których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji . Głównymi celami programu są:
- ograniczenie spożycia alkoholu przez osoby niepełnoletnie;
- wszechstronna pomoc rodzinom z problemem alkoholowym;
- edukacja społeczna;
- działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i przestrzegania prawa;
- ograniczenie dostępności alkoholu;
- zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu oraz ich usuwanie;
- leczenie i reintegracja osób uzależnionych;
Zadania własne Gminy w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom zawarte w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2016 – 2020, wskazują konkretne zadania dla samorządów, to podstawowy dokument polityki zdrowia publicznego, który wyznacza cele strategiczne i operacyjne oraz najważniejsze zadania do realizacji na rzecz poprawy zdrowia i związanej z nim jakości społeczeństwa.
Celem operacyjnym nr 2 NPZ jest „profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.
W ramach tego celu mieszczą się dwa programy: Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii i Krajowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i właśnie na tym poziomie NPZ znajdują się konkretne zadania z w/w obszarów oraz wskazani realizatorzy,
w tym jednostki samorządu terytorialnego. Sposoby realizacji zadań zawartych w Programie dostosowane są do potrzeb lokalnych i możliwości prowadzenia określonych działań w oparciu o posiadane zasoby instytucjonalne oraz osobowe.
Działania podejmowane w Programie obejmują budowanie wspólnej strategii przeciwdziałania problemom uzależnień, wzrost społecznej świadomości związanej z tą tematyką, integrację społeczną i zawodową osób uzależnionych oraz doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w realizację Programu, który w sposób kompleksowy podejmuje problemy z obszaru uzależnień od napojów alkoholowych
i środków psychoaktywnych, profilaktyki AIDS/HIV, nikotynizmu oraz przemocy związanej z uzależnieniem.
Program określa działania w zakresie profilaktyki rozumianej jakoodpowiednie działanie, które ma na celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi danego zjawiska w konkretnej społeczności. Profilaktyka jest jednym ze sposobów reagowania na rozmaite zjawiska społeczne, które oceniane są jako szkodliwe i niepożądane. Działania profilaktyczne są procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami, które zagrażają jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu stylowi życia. Celem tych działań jest ograniczanie
i likwidowanie czynników niekorzystnych dla życia i zdrowia człowieka.Obejmuje budowanie wspólnej strategii przeciwdziałania problemom uzależnień, wzrost społecznej świadomości związanej z tą tematyką, integrację społeczną i zawodową osób uzależnionych oraz doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w realizację Programu, który
w sposób kompleksowy podejmuje problemy z obszaru uzależnień.
1. Podejmowanie próby diagnozy skali problemów na terenie Gminy.
2. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
w zakresie problemów uzależnień, HIV/AIDS.
3. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą
w rodzinie.
4. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych.
5. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów uzależnień, HIV/AIDS.
6. Zapobieganie powstawaniu problemów wynikających z nadużywania alkoholu, narkotyków i innych podejmowanych zachowań ryzykownych, szczególnie przez dzieci i młodzież.
7. Promocja pozytywnych treści społecznych.
8. Promocja zdrowego trybu życia.
II. Rodzaj działań profilaktycznych
1. Działania odbywać się będą w obszarach:
Profilaktyki uniwersalnej – ukierunkowanej na całe populacje, to jest działania profilaktyczne adresowane do całych grup (populacji) bez względu na stopień indywidualnego ryzyka występowania problemów związanych z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych lub uzależnień behawioralnych.
Profilaktyki selektywnej – ukierunkowanej na jednostki i grupy zwiększonego ryzyka, to jest działania profilaktyczne adresowane do jednostek lub grup, które ze względu na swoją sytuację społeczną, rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są narażone na większe od przeciętnego ryzyko wystąpienia problemów, wynikających ze stosowania substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych lub innych zaburzeń zdrowia psychicznego.
Profilaktyki wskazującej – ukierunkowanej na jednostki (lub grupy) wysokiego ryzyka demonstrujące wczesne symptomy problemów związanych
z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub NSP, bądź problemów wynikających z uzależnień behawioralnych, ale jeszcze niespełniające kryteriów diagnostycznych uzależnienia, a także wskazujące na symptomy innych zaburzeń zachowania lub problemów psychicznych.
Ryzykownego spożywania alkoholu– rozumie się przez to picie nadmiernych ilości alkoholu (jednorazowo i w określonym przedziale czasu) niepociągające za sobą aktualnie negatywnych konsekwencji, przy czym można oczekiwać, że konsekwencje te pojawią się, o ile obecny model picia alkoholu nie zostanie zmieniony.
Szkodliwego picia alkoholu – rozumie się przez to wzorzec picia, który już powoduje szkody zdrowotne, fizyczne bądź psychiczne, ale również psychologiczne i społeczne, przy czym nie występuje uzależnienie od alkoholu.
Terapii–leczenia uzależnień– procesu terapeutycznego mającego na celu reedukację i resocjalizację jednostki uzależnionej.
2. Profilaktyka realizowana obejmuje profilaktykę:
1) uprzedzającą, która polega na przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom, które jeszcze nie wystąpiły, ale których można się spodziewać;
2) objawową, która podejmowana jest z chwilą wystąpienia pierwszych objawów niepokojących zachowań.
3. Strategie oddziaływań:
1) strategie (działania) informacyjne – ich celem jest dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i tym samym umożliwienie dokonania racjonalnego wyboru;
2) strategie (działania) edukacyjne – ich celem jest pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych (umiejętności nawiązywania kontaktów z ludźmi, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, opierania się naciskom ze strony otoczenie itp.);
3) strategie działań alternatywnych – ich celem jest pomoc w zaspokojeniu ważnych potrzeb (np. sukcesu, przynależności) oraz osiąganie satysfakcji życiowej przez stwarzanie możliwości zaangażowania się w działalność pozytywną (np. artystyczna, społeczną itp.);
4) strategie interwencyjne.- celem tych działań jest pomoc osobom mającym trudności w identyfikowaniu i rozwiązywania ich problemów oraz wspieranie w sytuacjach kryzysowych;
5) strategie zmniejszania szkód – adresatem tych działań są grupy najwyższego ryzyka, wobec których zawiodła wczesna profilaktyka, interwencje, terapia, resocjalizacja.
III Diagnoza problemu
Zjawisko alkoholizmu oraz innych uzaleznień jest często efektem braku umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Uciążliwe jest również dokładne zdiagnozowanie środowiska, gdyż nadal jest to problem ukryty. Z danych uzyskanych za 2017 r. od Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działającej przy Urzędzie Gminy w Przywidzu wynika że zgłoszonych zostało 8 osób mających problem z alkoholem. Świadomość społeczna w zakresie leczenia od uzależnienia od alkoholu
w ostatnim okresie zwiększyła się, ponieważ coraz więcej osób samodzielnie podejmuje decyzje o podjęciu leczenia odwykowego i w związku z tym zwiększa się liczba osób korzystających z Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin działającego w Przywidzu na ul Gdańskiej 15. Niestety problem z alkoholem mają coraz młodsi ludzie. Do Gminnej Komisji zgłaszane są osoby mające niewiele ponad 20 lat, dlatego jest to zjawisko bardzo niepokojące. Również Posterunek Policji informuje o zakłócaniu spokoju i porządku publicznego przez osoby po spożyciu alkoholu oraz powtarzającej się liczbie osób prowadzących pojazdy mechaniczne pod wpływem alkoholu. Zapobieganiu pojawienia się lub rozwojowi niekorzystnego zjawiska służy profilaktyka.
Gminny Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych Uzależnień stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych, które będą realizowane w 2018 roku. Zawarte w programie kierunki działań oraz doświadczenia zdobyte
w ciągu ostatnich lat wskazują, że w najbliższym czasie należy zwrócić uwagę na:
IV Cele i zadania Programu
1.Cel Operacyjny NPZ 2016-2020
Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.
2.Cel główny
Ograniczanie zdrowotnych i społecznych skutków wynikających z nadużywania napojów alkoholowych i/lub używania innych substancji psychoaktywnych oraz zachowań ryzykownych, podejmowanych w szczególności przez dzieci
i młodzież.
3.Cele szczegółowe
1. Wzrost wiedzy i kompetencji oraz zmiana postaw społecznych w obszarze zapobiegania uzależnieniom:
a) edukowanie i informowanie, w tym zwłaszcza edukacja publiczna.
Wskaźniki:
ilość zrealizowanych programów profilaktycznych adresowanych do ogółu odbiorców, liczba uczestników,
b) promowanie zdrowego stylu życia, m.in. poprzez kampanie, festyny, imprezy dla mieszkańców Gminy Przywidz, zajęcia integracyjne, zwłaszcza dla dzieci
i młodzieży.
Wskaźniki:
liczba kampanii, liczba imprez, liczba uczestników, liczba realizatorów.
2. Zmniejszenie popytu na używanie substancji psychoaktywnych, w tym NSP
( nowe substancje psychoaktywne tzw. dopalacze ) przez poszerzanie, udoskonalanie, upowszechnianie i wdrażanie oferty programów profilaktycznych o naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności,
w szczególności zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego:
a) koncentrowanie i kompleksowość działań we wszystkich środowiskach
( przedszkola, szkoły, rodziny, środowiska rówieśnicze) oraz wzmacnianie czynników chroniących i eliminowanie czynników ryzyka.
Wskaźniki:
liczba zrealizowanych programów przedszkolnych, szkolnych, rodzinnych
i wychowawczych, rówieśniczych, liczba uczestników tych programów, liczba realizatorów,
b) monitorowanie działań profilaktycznych.
Wskaźniki:
liczba zrealizowanych działań monitorujących, liczba uczestników, ilość wyników pochodzących z ewaluacji poszczególnych działań, wysokość środków przeznaczonych na realizację działań.
3. Zwiększanie dostępności i skuteczności specjalistycznych świadczeń, usług, interwencji podejmowanych w celu poprawy jakości życia osób z kręgu problemów uzależnień:
a) działalność Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz ofiar przemocy,
b) pomoc i wsparcie psychologiczne i prawna,
c) konsultacje specjalistów,
d) podejmowanie działań przez GKRPA w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu motywujących do podjęcia leczenia odwykowego.
Wskaźniki:
ilość przeprowadzonych konsultacji specjalistycznych, zajęć terapeutycznych, liczba ich uczestników, w tym liczba osób kończących terapię.
4. Usprawnianie systemu diagnozowania problemów uzależnień oraz planowania, monitorowania i kontrolowania realizacji Programu, w tym wzmacnianie zasobów i usprawnianie współpracy i komunikacji podmiotów zaangażowanych w przeciwdziałanie uzależnieniom:
a) monitorowanie działań profilaktycznych.
Wskaźniki:
liczba zrealizowanych działań monitorujących, liczba uczestników, ilość wyników pochodzących z ewaluacji poszczególnych działań, wysokość środków przeznaczonych na realizację działań,
b) działania służb oraz innych podmiotów i osób mające na celu zmniejszenie dostępu osób nieletnich do alkoholu, poprzez szkolenia sprzedawców napojów alkoholowych oraz poprzez kontrole sklepów i lokali gastronomicznych pod kątem przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zwłaszcza zakazu sprzedaży i podawania alkoholu nieletnim.
Wskaźniki:
liczba zrealizowanych szkoleń, liczba uczestników, liczba realizatorów szkoleń.
4. Zadania
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej , rehabilitacyjnej
i profilaktycznej dla osób uzależnionych, zagrożonych uzależnieniem, współuzależnionych, ofiar przemocy w rodzinie oraz członków ich rodzin przez:
1) finansowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych i rehabilitacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu oraz ich rodzin, ofiar i sprawców przemocy domowej, które nie są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia lub finansowane niewspółmiernie do lokalnych potrzeb;
2) konsultacje psychologiczne oraz zajęcia terapeutyczne dla osób z problemami alkoholowymi, narkotykowymi oraz dla sprawców przemocy;
3) zakup materiałów edukacyjnych dla pacjentów i terapeutów;
4) doposażenie w niezbędne pomoce naukowe i sprzęt do diagnozy, leczenia
i prowadzenia zajęć terapeutycznych (sprzęt, materiały, pozycje książkowe, broszury, itp.) w miarę posiadanych środków;
5) prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin;
6) podejmowanie działań przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu motywujących do podjęcia leczenia odwykowego;
7) opłacenie kosztów powołania biegłych orzekających w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;
8) opłacanie kosztów sądowych związanych z opłaceniem wniosków w sprawie skierowania na leczenie odwykowe;
9) dofinansowanie i finansowanie uczestnictwa osób uzależnionych
w
programach terapeutycznych;
10) kierowanie osób zajmujących się realizacją zadań z zakresu profilaktyki, zachowań problemowych i rozwiązywania problemów uzależnień, na szkolenia związane z podnoszeniem kwalifikacji;
11) realizacja programów profilaktycznych obejmujących problematykę HIV/AIDS;
12) działania na rzecz poprawy komfortu funkcjonowania osób żyjących
z HIV/chorych na AIDS;
13) wspieranie działalności środowisk wsparcia dla osób uzależnionych oraz żyjących z HIV/AIDS;
14) dystrybucja materiałów edukacyjnych, informacyjnych, profilaktycznych wśród określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców napojów alkoholowych, pracowników służby zdrowia, nauczycieli, rodziców uczniów;
15) dokonywanie zakupów artykułów edukacyjnych, informacyjnych, profilaktycznych, sprzętu oraz innych produktów i usług niezbędnych do realizacji zadań ujętych w Programie.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, problemy narkomanii pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1) prowadzenie punktu konsultacyjnego zapewniającego pomoc psychoterapeutyczną, psychologiczną oraz wsparcie terapeutyczne dla osób uzależnionych od alkoholu i innych środków psychoaktywnych, ich rodzin oraz osób uwikłanych w sytuację przemocy w rodzinie;
2) tworzenie i dofinansowywanie działalności specjalistycznych miejsc pomocy dla osób uzależnionych, ofiar przemocy w rodzinie – klubów środowiskowych;
3) organizacja i finansowanie zajęć terapeutycznych umożliwiających odzyskanie funkcji społecznych dla osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy w różnego rodzaju instytucjach, jednostkach (np. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Komenda Powiatowa Policji, placówkach oświatowych, Punkcie Konsultacyjnym , warsztatach);
4) finansowanie lub dofinansowanie wypoczynku i rekreacji oraz zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży z terenu Gminy Przywidz z rodzin, w których występują problemy uzależnień, zagrożonych, doznających przemocy w rodzinie, jak również prawidłowo funkcjonujących w ramach integracji i działań profilaktycznych, zarówno w formie zorganizowanego wyjazdu wypoczynkowego, jak również poprzez organizację lokalnych zajęć artystycznych, sportowych, ruchowych czy różnego rodzaju zawodów, festynów, koncertów organizowanych przez Gminę Przywidz, Szkoły , OSP, Kluby Sportowe z terenu Gminy Przywidz;
5) współpraca z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – kuratorami, prokuratorami, sędziami;
6) działania edukacyjne i warsztaty prowadzone dla rodziców;
7) wspieranie modelu funkcjonowania prawidłowej postawy w pełnej rodzinie
z problemami uzależnienia;
8) pomoc rodzinie w zorganizowaniu konsultacji psychologicznych,
w szczególności dla dzieci z uzależnieniami, fobią społeczną, lękami, depresją, nadmierną agresją, złością, zachowaniami autodestrukcyjnymi, zaburzeniami odżywiania, trudnościami w relacjach interpersonalnych, problemami
z koncentracją i innymi trudnościami natury egzystencjalnej;
9) wspieranie działań Zespołu Interdyscyplinarnego do Spraw Przeciwdziałania Przemocy oraz realizacja zadań Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie;
10) podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie poprzez organizowanie systematycznych szkoleń przedstawicieli służb podejmujących działania na rzecz rodzin uwikłanych w przemoc, w tym szkolenia z zakresu diagnozowania przemocy w rodzinie;
11) działania na rzecz poprawy komfortu funkcjonowania osób żyjących
z HIV/chorych na AIDS i ich rodzin;
12) prowadzenie działań informacyjno - edukacyjnych na rzecz mieszkańców Przywidz poprzez przygotowywanie i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych (broszur, ulotek, plakatów) dotyczących uzależnień, zachowań ryzykownych, zjawiska przemocy w rodzinie, materiałów informujących
o instytucjach udzielających pomocy i wsparcia;
13) dokonywanie zakupów artykułów edukacyjnych, informacyjnych, sprzętu oraz innych produktów i usług niezbędnych do realizacji zadań ujętych
w Programie.
3. Prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej i szkoleniowej poprzez m.in.:
1) realizację programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży (m.in. w placówkach oświatowo – wychowawczych i opiekuńczo – wychowawczych) oraz rodziców;
2) wspieranie różnych form spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież, służących promocji zdrowego stylu życia;
3) kształcenie młodzieżowych liderów promocji zdrowia i wspieranie edukacji rówieśniczej,
4) wspieranie działań zwiększających kompetencje członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz lokalnych środowisk zaangażowanych w profilaktykę zachowań ryzykownych;
5) wspieranie działań na rzecz rozwoju umiejętności wychowawczych rodziców;
6) wspieranie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców;
7) prowadzenie edukacji publicznej na rzecz mieszkańców (m.in.: wydawnictwa informacyjne, edukacyjne, media, akcje i kampanie profilaktyczne, seminaria);
8) wspieranie działań na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach;
9) diagnozowanie i monitorowanie problemu uzależnień w społeczności lokalnej;
10) monitorowanie jakości i efektywności prowadzonych działań.
4. Prowadzenie działalności profilaktyczno – edukacyjnej i opiekuńczo – pomocowej na rzecz dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych / dotkniętych problemem uzależnień oraz przemocy, głównie poprzez:
1) prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży;
2) realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca
z nimi w tym obszarze;
3) finansowanie lub dofinansowanie rozwoju bazy sportowo – rekreacyjnej dla dzieci i młodzieży, dającej możliwość rozszerzenia oferty o różne formy pozalekcyjnych zajęć sportowych, stanowiących alternatyw formy spędzania czasu wolnego;
4) realizacja pozalekcyjnych zajęć sportowych i rekreacyjno-integracyjnych dla dzieci, młodzieży i mieszkańców stanowiących alternatywną formę spędzania wolnego czasu jako element działań profilaktycznych organizowanych przez Gminę Przywidz;
5) organizacja i finansowanie imprez sportowo-kulturalnych ukierunkowanych na popularyzację zdrowego stylu życia, wolnego od alkoholu i narkotyków organizowanych przez różne podmioty, instytucje i placówki oraz Gminę Przywidz (np. konkursy, koncerty, zawody sportowe, festyny, warsztaty, spektakle teatralne, filmowe i profilaktyczne, spotkania integracyjne, kółka zainteresowań itp.);
6) prowadzenie badań związanych zwłaszcza z diagnozą zachowań problemowych, używaniem substancji psychoaktywnych podejmowanych przez młodzież oraz ewaluacją programów profilaktycznych;
7) doposażenie szkół, świetlic, przychodni w specjalistyczną literaturę, materiały informacyjne i szkoleniowe, obejmujące problematykę profilaktyczną, przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii, przeciwdziałanie przemocy HIV/AIDS;
8) prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów uzależnień, aktywna współpraca z regionalnymi mediami, udział
w ogólnopolskich i lokalnych kampaniach na rzecz promowania zdrowego trybu życia;
9) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych, oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzegania zasad sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia;
10) edukacja społeczna poprzez upowszechnianie materiałów edukacyjnych / zakupionych lub opracowanych we własnym zakresie/ o problemie uzależnień oraz przemocy w rodzinie / ulotki, broszury itp., informacje w mediach/ , doposażenie Biblioteki Gminnej w literaturę z zakresu problemów uzależnień od alkoholu i narkotyków oraz przemocy;
11) realizacja programów profilaktycznych obejmujących problematykę HIV/AIDS;
12) zakup materiałów, nagród, wydawnictw, prasy do realizacji działań
z zakresu problematyki uzależnień.
5. Edukacja publiczna w zakresie problematyki alkoholowej i narkomanii, HIV/AIDS oraz przeciwdziałania przemocy, realizowana będzie
w szczególności poprzez:
1) prowadzenie lokalnych i regionalnych kampanii edukacyjnych związanych
z profilaktyką alkoholową np. happeningów, pikników, festynów, lokalnych szkoleń, wykładów;
2) zakup materiałów edukacyjnych i ich kolportaż (np. wśród młodzieży, sprzedawców napojów alkoholowych, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, , rodziców, policjantów, samorządowców, pacjentów placówek lecznictwa odwykowego i innych, rodzin z problemem alkoholowym i ofiar przemocy, kierowców itp.;
3) zakup materiałów edukacyjno- informacyjnych, tablic edukacyjnych, pomocy w tym również literatury fachowej oraz czasopism przekazywanych osobom, instytucjom, organizacjom, placówkom oświatowym;
4) prowadzenie edukacji wśród różnych grup społecznych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, z wykorzystaniem różnych materiałów edukacyjnych.
6. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów uzależnień, HIV/AIDS oraz wspieranie zatrudnienia socjalnego, w szczególności poprzez:
1) wspomaganie działalności grup samopomocowych, organizacji pozarządowych, klubów sportowych, realizujących zadania związane
z programem rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii;
2) finansowanie zakupu pomocy naukowych dydaktycznych, książek materiałów edukacyjno-informacyjnych, które zostaną przekazane placówkom oświatowym, organizacjom pozarządowym, oraz instytucjom zajmującym się profilaktyką uzależnień oraz rozwiązywaniem problemów alkoholowych;
3) organizacja lub finansowanie udziału w szkoleniach przedstawicieli instytucji, podmiotów oraz organizacji pozarządowych zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych, narkomanii i przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;
4) wspieranie działań na rzecz osób żyjących z HIV/AIDS;
5) zakup materiałów, sprzętu i pomocy niezbędnych do realizacji zadań ujętych w Programie.
7. Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz wystąpienie przed sądem
w charakterze oskarżyciela publicznego.
1. Kontrola obiektów handlu detalicznego i zakładów gastronomicznych pod kątem realizacji zapisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym w zakresie sprzedaży
i podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, lub niepełnoletnim jak również na kredyt lub pod zastaw;
2. występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach sądowych związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych jak również
z nieprzestrzeganiem ustawy.
V Realizatorzy programu
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację programu jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Do osób i instytucji odpowiedzialnych w ramach swoich kompetencji za przeciwdziałanie i profilaktykę uzależnień należą;
1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
2. Urząd Gminy,
3. Rada Gminy,
4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
5. Gminny Ośrodek Kultury,
6. Posterunek Policji,
7. Parafie działające na terenie gminy ,
8. Pedagog szkolny, wychowawcy i nauczyciele ze szkół z terenu gminy,
9. Przychodnie lekarskie działające na terenie gminy,
10.Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin,
Wszystkie te instytucje współpracują przy realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
VI Wyrównywanie skutków społecznych spowodowanych uzależnieniami
Pomoc dzieciom z rodzin z problemem uzależnienia od alkoholu
– kontynuowanie pracy świetlic środowiskowych na terenie gminy,
VII Zabezpieczenie finansowe programu
Źródłem finansowania zadań Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych są środki finansowe z budżetu Gminy Przywidz pochodzące z wpływów z tytułu wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
1) zasady wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- członkom GKRPA ( za wyjątkiem radnych) za udział w posiedzeniach komisji oraz prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych przysługuje ryczałtowe wynagrodzenie w wysokości 100 zł brutto miesięcznie,
- członkom Komisji będącym pracownikiem Urzędu Gminy bądź Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nie przysługuje wynagrodzenie za posiedzenia odbywające się w godzinach pracy,
- członkowie Komisji mają prawo do zwrotu kosztów przejazdu związanych
z wyjazdami wynikającymi z pełnienia obowiązków GKRPA bądź udziałem
w szkoleniach,
IX Postanowienia końcowe
1. Niniejszy program obowiązuje w roku 2018.
2. Program będzie koordynowany przez Pełnomocnika Wójta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
3. Wskaźniki monitoringu programu:
- liczba osób skierowanych na leczenie;
- liczba osób objętych terapią;
- liczba osób objętych działaniami pomocowymi- m.in. współuzależnieni, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym;
- liczba dzieci, młodzieży i dorosłych objętych działaniami profilaktycznymi, edukacyjnymi i informacyjnymi;
- liczba odbiorców projektów organizowanych przez organizacje pozarządowe;
- liczba osób przyjętych przez Punkt Konsultacyjny;
- liczba i efektywność kontroli punktów obrotu napojami;
- Wójt Gminy Przywidz przedłoży sprawozdanie finansowe
i merytoryczne z realizacji niniejszego Program Radzie Gminy do
15 stycznia każdego roku obowiązywania programu.
4. Zmiany do programu wprowadza się w trybie przeznaczonym dla jego
uchwalenia.
Uzasadnienie
Podstawę do działań w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i innym uzależnieniom stanowi Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 oraz ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2016 r. poz. 487 z późn. zm.
Wymienione akty prawne tworzą spójny system umożliwiający samorządom terytorialnym prowadzenie lokalnej polityki wobec alkoholu
i innych uzależnień , a także wyznaczają konkretne działania i wskazują środki na ich realizację. Program uwzględnia cele operacyjne dotyczące profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz uzależnień określone
w Narodowym Programie Zdrowia.
W związku z powyższym przyjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu jest zasadne.
Sporządziła:
Katarzyna Mytych
Wnioskodawca:
Wójt Gminy Przywidz
Marek Zimakowski