2017-12-28

Uchwała Nr XXIX/228/2017

                                                        UCHWAŁA  Nr XXIX/228/2017

                                                  Rady  Gminy  Przywidz

                                                  z dnia  13 grudnia 2017 r.

 

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  i innych Uzależnień na  2018 rok

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym   (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), w związku z art. 41 ust. 2ustawy z dnia 26 października 1982 r.  o wychowaniu  w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487     z późn. zm.), oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 - 2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 1492)

 

§ 1

Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych Uzależnień na 2018 r. w brzmieniu określonym

w załączniku  Nr 1 do uchwały.

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Przywidzu.

 

§ 3

 

Traci moc Uchwała Nr  XXIII/159/2017  Rady Gminy Przywidz dnia 1 lutego 2017 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na  2017 rok.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gminy Przywidz.

 

                                                            Załącznik do Uchwały Nr XXIX/228/2017

                                                                                

                                                                             Rady Gminy Przywidz

                                                                               z dnia 13 grudnia 2017

 

 

 

 

Gminny Program Profilaktyki  i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych Uzależnień  na  2018 rok

 I.  Wstęp

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  i innych Uzależnień na 2018 rok określa zadania własne Gminy wynikające z art. 4   ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.(Dz. U. z 2016 r. poz. 487    
z późn. zm.).Zgodnie z treścią tej ustawy zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności :tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb , których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu , jak również określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających
z nadużywania alkoholu.

Problemy wynikające z picia alkoholu stanowią obecnie jedną
z ważniejszych kwestii  społecznych. Zjawiska te mają bowiem istotny wpływ zarówno na poczucie bezpieczeństwa społecznego, ogólny stan zdrowia Polaków, zdolność do konkurencji na wymagającym rynku pracy, a także relacje interpersonalne w środowisku rodzinnym. Uzależnienie od alkoholu jest chorobą niszczącą człowieka we wszystkich sferach jego człowieczeństwa i jego aktywności. Prowadzi do degradacji życia psychicznego, moralnego
i religijnego. Zwykle dopiero na końcu następuje degradacja fizyczna, która dla wielu staje się, niestety jedynym motywem, który skłania do przestania picia alkoholu. Szkody wynikające z nadużywania alkoholu występują w bardzo różnych obszarach polskiej rzeczywistości. Nie można ich uniknąć, ale można zmniejszyć ich rozmiary i dotkliwość. Picie alkoholu w dalszym ciągu postrzegane jest jednak jako swoisty sposób na życie – sposób na rozwiązanie problemów. Należy stwierdzić, że alkohol we wszystkich jego postaciach jest bardzo łatwo dostępny i nie ma problemów z jego nabyciem. Istotny jest również fakt nasilania się zjawiska systematycznego picia oraz zwiększania picia wśród młodzieży oraz ścisły związek między wczesną inicjacją alkoholową a spożywaniem dużych ilości alkoholu, zażywaniem narkotyków
 i przestępczością. Zdecydowana większość osób dorosłej populacji społeczeństwa naszej gminy to ludzie pijący umiarkowanie i rozsądnie. Nadmierne picie – zbyt duże do własnych możliwości – jest powodem pogarszania się sytuacji materialnej i zdrowotnej, zmniejszania aktywności zawodowej oraz powoduje wzrost liczby wykroczeń, przestępstw i wypadków
 w ruchu drogowym. Bezrobocie i brak realnych perspektyw na polepszenie sytuacji materialnej są przyczynami rozszerzania się kręgu osób nadużywających alkohol.

Podstawą prawną wszystkich działań związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych stanowi ustawa z dnia 26 października 1982 r.

o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487     z późn. zm.). Zgodnie z treścią ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi samorządy gmin uzyskały kompetencje do podjęcia działań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Gmina z racji dysponowania wiedzą o problemach swoich mieszkańców oraz o dostępnych zasobach, może przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do społeczności. Program ukierunkowany jest trójstronnie, czyli na rozwiązywanie obecnych problemów i zapobieganie powstawaniu nowych, a przede wszystkim na profilaktykę.

Oznacza to także podejmowanie działań związanych z promocją zdrowia. Pozwalają one na zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem i poprawę jego stanu.  W działaniach podejmowanych na rzecz wychowania w trzeźwości
 i przeciwdziałania alkoholizmowi organy Gminy współdziałają 
z organizacjami  społecznymi  i stowarzyszeniami , których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji . Głównymi celami programu są:

- ograniczenie spożycia alkoholu przez osoby niepełnoletnie;

- wszechstronna pomoc rodzinom z problemem alkoholowym;

- edukacja społeczna;

- działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i przestrzegania prawa;

- ograniczenie dostępności alkoholu;

- zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu oraz ich usuwanie;

- leczenie i reintegracja osób uzależnionych;

 Zadania własne Gminy w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom zawarte w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2016 – 2020, wskazują konkretne zadania dla samorządów, to podstawowy dokument polityki zdrowia publicznego, który wyznacza cele strategiczne i operacyjne oraz najważniejsze zadania do realizacji na rzecz poprawy zdrowia i związanej z nim jakości społeczeństwa.

Celem operacyjnym nr 2 NPZ jest „profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.
W ramach tego celu mieszczą się dwa programy: Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii i Krajowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i właśnie na tym poziomie NPZ znajdują się konkretne zadania z  w/w obszarów oraz wskazani realizatorzy,
w tym jednostki samorządu terytorialnego. Sposoby realizacji zadań zawartych w Programie dostosowane są do potrzeb lokalnych i możliwości prowadzenia określonych działań w oparciu o posiadane zasoby instytucjonalne oraz osobowe.

         Działania podejmowane w Programie obejmują budowanie wspólnej strategii przeciwdziałania problemom uzależnień, wzrost społecznej świadomości związanej z tą tematyką, integrację społeczną i zawodową osób uzależnionych oraz doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w realizację Programu, który w sposób kompleksowy podejmuje problemy z obszaru uzależnień od napojów alkoholowych              
 i środków psychoaktywnych, profilaktyki AIDS/HIV, nikotynizmu oraz przemocy związanej   z uzależnieniem.

Program określa działania w zakresie profilaktyki rozumianej jakoodpowiednie działanie, które ma na celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi danego zjawiska w konkretnej społeczności. Profilaktyka jest jednym ze sposobów reagowania na rozmaite zjawiska społeczne, które oceniane są jako szkodliwe i niepożądane. Działania profilaktyczne są procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami, które zagrażają jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu stylowi życia. Celem tych działań jest ograniczanie   
 i likwidowanie czynników niekorzystnych dla życia i zdrowia człowieka.Obejmuje budowanie wspólnej strategii przeciwdziałania problemom uzależnień, wzrost społecznej świadomości związanej z tą tematyką, integrację społeczną i zawodową osób uzależnionych oraz doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami zaangażowanymi  w realizację Programu, który
w sposób kompleksowy podejmuje problemy z obszaru uzależnień.

 

1. Podejmowanie próby diagnozy skali problemów na terenie Gminy.

2. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej
w zakresie problemów uzależnień, HIV/AIDS.

3. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą
w rodzinie.

4. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych.

5. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów uzależnień, HIV/AIDS.

6. Zapobieganie powstawaniu problemów wynikających z nadużywania alkoholu, narkotyków i innych podejmowanych zachowań ryzykownych, szczególnie przez dzieci         i młodzież.

7. Promocja pozytywnych treści społecznych.

8. Promocja zdrowego trybu życia.

 

II. Rodzaj działań profilaktycznych

1. Działania odbywać się będą w obszarach:

Profilaktyki uniwersalnej – ukierunkowanej na całe populacje, to jest działania profilaktyczne adresowane do całych grup (populacji) bez względu na stopień indywidualnego ryzyka występowania problemów związanych z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych lub uzależnień behawioralnych.

Profilaktyki selektywnej –  ukierunkowanej na jednostki i grupy zwiększonego ryzyka, to jest działania profilaktyczne adresowane do jednostek lub grup, które ze względu na swoją sytuację społeczną, rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są narażone na większe od przeciętnego ryzyko wystąpienia problemów, wynikających ze stosowania substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych lub innych zaburzeń zdrowia psychicznego.

Profilaktyki wskazującej –  ukierunkowanej na jednostki (lub grupy) wysokiego ryzyka demonstrujące wczesne symptomy problemów związanych
z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub NSP, bądź problemów wynikających z uzależnień behawioralnych, ale jeszcze niespełniające kryteriów diagnostycznych uzależnienia, a także wskazujące na symptomy innych zaburzeń zachowania lub problemów psychicznych.

Ryzykownego spożywania alkoholu– rozumie się przez to picie nadmiernych ilości alkoholu (jednorazowo i w określonym przedziale czasu) niepociągające za sobą aktualnie negatywnych konsekwencji, przy czym można oczekiwać, że konsekwencje te pojawią się,    o ile obecny model picia alkoholu nie zostanie zmieniony.

Szkodliwego picia alkoholu – rozumie się przez to wzorzec picia, który już powoduje szkody zdrowotne, fizyczne bądź psychiczne, ale również psychologiczne i społeczne, przy czym nie występuje uzależnienie od alkoholu.

Terapiileczenia uzależnień– procesu terapeutycznego mającego na celu reedukację           i resocjalizację jednostki uzależnionej.

 

2. Profilaktyka realizowana obejmuje profilaktykę:

1) uprzedzającą, która polega na przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom, które jeszcze nie wystąpiły, ale których można się spodziewać;

2) objawową, która podejmowana jest z chwilą wystąpienia pierwszych objawów niepokojących zachowań.

 

3. Strategie oddziaływań:

1) strategie (działania) informacyjne – ich celem jest dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i tym samym umożliwienie dokonania racjonalnego wyboru;

2) strategie (działania) edukacyjne – ich celem jest pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych (umiejętności nawiązywania kontaktów            z ludźmi, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, opierania się naciskom ze strony otoczenie itp.);

3)  strategie działań alternatywnych – ich celem jest pomoc w zaspokojeniu ważnych potrzeb (np. sukcesu, przynależności) oraz osiąganie satysfakcji życiowej przez stwarzanie możliwości zaangażowania się w działalność pozytywną (np. artystyczna, społeczną itp.);

4)  strategie interwencyjne.- celem tych działań jest pomoc osobom mającym trudności         w identyfikowaniu i rozwiązywania ich problemów oraz wspieranie w sytuacjach kryzysowych;

5) strategie zmniejszania szkód – adresatem tych działań są grupy najwyższego ryzyka, wobec których zawiodła wczesna profilaktyka, interwencje, terapia, resocjalizacja.

 

III Diagnoza problemu

 

Zjawisko alkoholizmu  oraz innych uzaleznień jest często efektem braku umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Uciążliwe jest również dokładne zdiagnozowanie środowiska, gdyż nadal jest to problem ukryty. Z danych uzyskanych za  2017 r. od Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działającej przy Urzędzie Gminy w Przywidzu wynika że zgłoszonych zostało 8 osób mających  problem z alkoholem. Świadomość społeczna w zakresie leczenia od uzależnienia od alkoholu
w ostatnim okresie zwiększyła się, ponieważ coraz więcej osób samodzielnie podejmuje decyzje o podjęciu leczenia odwykowego i w związku z tym zwiększa się liczba osób korzystających z Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin działającego w Przywidzu na ul Gdańskiej 15. Niestety problem z alkoholem mają coraz młodsi ludzie. Do Gminnej Komisji zgłaszane są osoby mające niewiele ponad 20 lat, dlatego jest to zjawisko bardzo niepokojące. Również Posterunek Policji informuje o zakłócaniu spokoju i  porządku publicznego przez osoby po spożyciu alkoholu oraz powtarzającej się liczbie osób prowadzących pojazdy mechaniczne pod wpływem alkoholu. Zapobieganiu pojawienia się lub rozwojowi niekorzystnego zjawiska służy profilaktyka.

Gminny Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  i innych Uzależnień stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych, które będą realizowane w 2018 roku. Zawarte w programie kierunki działań oraz doświadczenia zdobyte
w ciągu ostatnich lat wskazują, że w najbliższym czasie należy zwrócić uwagę na:

IV Cele i zadania Programu

1.Cel Operacyjny NPZ 2016-2020

Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.

 

2.Cel główny

Ograniczanie zdrowotnych i społecznych skutków wynikających z nadużywania napojów alkoholowych i/lub używania innych substancji psychoaktywnych oraz zachowań ryzykownych, podejmowanych w szczególności przez dzieci
i młodzież.

 

3.Cele szczegółowe

1. Wzrost wiedzy i kompetencji oraz zmiana postaw społecznych w obszarze zapobiegania uzależnieniom:

a) edukowanie i informowanie, w tym zwłaszcza edukacja publiczna.

Wskaźniki:

ilość zrealizowanych programów profilaktycznych adresowanych do ogółu odbiorców, liczba uczestników,

b) promowanie zdrowego stylu życia, m.in. poprzez kampanie, festyny, imprezy dla mieszkańców Gminy Przywidz, zajęcia integracyjne, zwłaszcza dla dzieci
 i młodzieży.

 

Wskaźniki:

liczba kampanii, liczba imprez, liczba uczestników, liczba realizatorów.

2. Zmniejszenie popytu na używanie substancji psychoaktywnych, w tym NSP
( nowe substancje psychoaktywne tzw. dopalacze ) przez poszerzanie, udoskonalanie, upowszechnianie i wdrażanie oferty programów profilaktycznych o naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności,
w szczególności zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego:

a) koncentrowanie i kompleksowość działań we wszystkich środowiskach
( przedszkola, szkoły, rodziny, środowiska rówieśnicze) oraz wzmacnianie czynników chroniących    i eliminowanie czynników ryzyka.

Wskaźniki:

liczba zrealizowanych programów przedszkolnych, szkolnych, rodzinnych
 i wychowawczych, rówieśniczych, liczba uczestników tych programów, liczba realizatorów,

b) monitorowanie działań profilaktycznych.

Wskaźniki:

liczba zrealizowanych działań monitorujących, liczba uczestników, ilość wyników pochodzących z ewaluacji poszczególnych działań, wysokość środków przeznaczonych na realizację działań.

3. Zwiększanie dostępności i skuteczności specjalistycznych świadczeń, usług, interwencji podejmowanych w celu poprawy jakości życia osób z kręgu problemów uzależnień:

a) działalność Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych,  współuzależnionych oraz ofiar przemocy,

b) pomoc i wsparcie psychologiczne i prawna,

c) konsultacje specjalistów,

d) podejmowanie działań przez GKRPA w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu motywujących do podjęcia leczenia odwykowego.

 

Wskaźniki:

ilość przeprowadzonych konsultacji specjalistycznych, zajęć terapeutycznych, liczba ich uczestników, w tym liczba osób kończących terapię.

4. Usprawnianie systemu diagnozowania problemów uzależnień oraz planowania, monitorowania i kontrolowania realizacji Programu, w tym wzmacnianie zasobów i usprawnianie współpracy i komunikacji podmiotów zaangażowanych w przeciwdziałanie uzależnieniom:

a) monitorowanie działań profilaktycznych.

Wskaźniki:

liczba zrealizowanych działań monitorujących, liczba uczestników, ilość wyników pochodzących z ewaluacji poszczególnych działań, wysokość środków przeznaczonych na realizację działań,

b) działania służb oraz innych podmiotów i osób mające na celu zmniejszenie dostępu osób nieletnich do alkoholu, poprzez szkolenia sprzedawców napojów alkoholowych oraz poprzez kontrole sklepów i lokali gastronomicznych pod kątem przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zwłaszcza zakazu sprzedaży i podawania alkoholu nieletnim.

Wskaźniki:

liczba zrealizowanych szkoleń, liczba uczestników, liczba realizatorów szkoleń.

 

4. Zadania

 

1.     Zwiększanie   dostępności  pomocy   terapeutycznej , rehabilitacyjnej

i profilaktycznej dla osób uzależnionych,  zagrożonych uzależnieniem, współuzależnionych, ofiar  przemocy w rodzinie oraz członków ich rodzin przez:

 

1) finansowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych i rehabilitacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu oraz ich rodzin, ofiar i sprawców przemocy domowej, które nie są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia lub finansowane niewspółmiernie do lokalnych potrzeb;

2) konsultacje psychologiczne oraz zajęcia terapeutyczne dla osób z problemami alkoholowymi, narkotykowymi oraz dla sprawców przemocy;

3) zakup materiałów edukacyjnych dla pacjentów i terapeutów;

4) doposażenie w niezbędne pomoce naukowe i sprzęt do diagnozy, leczenia
i prowadzenia zajęć terapeutycznych (sprzęt, materiały, pozycje książkowe, broszury, itp.) w miarę posiadanych środków;

5) prowadzenie   Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin;

6) podejmowanie działań przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu motywujących do podjęcia leczenia odwykowego;

7) opłacenie kosztów powołania biegłych orzekających w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;

8) opłacanie kosztów sądowych związanych z opłaceniem wniosków w sprawie skierowania na leczenie odwykowe;

9) dofinansowanie i finansowanie uczestnictwa osób uzależnionych
w
 programach terapeutycznych;

10)  kierowanie osób zajmujących się realizacją zadań z zakresu profilaktyki, zachowań problemowych i rozwiązywania problemów uzależnień, na szkolenia związane     z podnoszeniem kwalifikacji;

11) realizacja programów profilaktycznych obejmujących problematykę HIV/AIDS;

12) działania na rzecz poprawy komfortu funkcjonowania osób żyjących
 z HIV/chorych na AIDS;

13) wspieranie działalności środowisk wsparcia dla osób uzależnionych oraz żyjących    z HIV/AIDS;

14) dystrybucja materiałów edukacyjnych, informacyjnych, profilaktycznych wśród określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców napojów alkoholowych, pracowników służby zdrowia, nauczycieli, rodziców uczniów;

15) dokonywanie zakupów artykułów edukacyjnych, informacyjnych, profilaktycznych, sprzętu oraz innych produktów i usług niezbędnych do realizacji zadań ujętych w Programie.

 

2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, problemy narkomanii pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą  w rodzinie.

 

1) prowadzenie punktu konsultacyjnego zapewniającego pomoc psychoterapeutyczną, psychologiczną oraz wsparcie terapeutyczne dla osób uzależnionych od alkoholu i innych środków psychoaktywnych, ich rodzin oraz osób uwikłanych w sytuację przemocy    w rodzinie;

2) tworzenie i dofinansowywanie działalności specjalistycznych miejsc pomocy dla osób uzależnionych,  ofiar przemocy w rodzinie – klubów środowiskowych;

3) organizacja i finansowanie zajęć terapeutycznych umożliwiających odzyskanie funkcji społecznych dla osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy w różnego rodzaju instytucjach, jednostkach (np. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Komenda Powiatowa Policji, placówkach oświatowych, Punkcie Konsultacyjnym , warsztatach);

4) finansowanie lub dofinansowanie wypoczynku i rekreacji oraz zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży z terenu Gminy Przywidz z rodzin, w których występują problemy uzależnień, zagrożonych, doznających przemocy w rodzinie, jak również prawidłowo funkcjonujących w ramach integracji i działań profilaktycznych, zarówno w formie zorganizowanego wyjazdu wypoczynkowego, jak również poprzez organizację lokalnych zajęć artystycznych, sportowych, ruchowych czy różnego rodzaju zawodów, festynów, koncertów organizowanych przez Gminę Przywidz, Szkoły , OSP, Kluby Sportowe z terenu Gminy Przywidz;

5) współpraca z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – kuratorami, prokuratorami, sędziami;

6) działania edukacyjne i warsztaty prowadzone dla rodziców;

7) wspieranie modelu funkcjonowania prawidłowej postawy w pełnej rodzinie
 z problemami uzależnienia;

8) pomoc rodzinie w zorganizowaniu konsultacji psychologicznych,
w szczególności dla dzieci z uzależnieniami, fobią społeczną, lękami, depresją, nadmierną agresją, złością, zachowaniami autodestrukcyjnymi, zaburzeniami odżywiania, trudnościami w relacjach interpersonalnych, problemami
z koncentracją i innymi trudnościami natury egzystencjalnej;

9) wspieranie działań Zespołu Interdyscyplinarnego do Spraw Przeciwdziałania Przemocy oraz realizacja zadań Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie;

10) podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie poprzez organizowanie systematycznych szkoleń przedstawicieli służb podejmujących działania na rzecz rodzin uwikłanych w przemoc, w tym szkolenia z zakresu diagnozowania przemocy w rodzinie;

11) działania na rzecz poprawy komfortu funkcjonowania osób żyjących
z HIV/chorych na AIDS i ich rodzin;

12) prowadzenie działań informacyjno - edukacyjnych na rzecz mieszkańców Przywidz poprzez przygotowywanie i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych (broszur, ulotek, plakatów) dotyczących uzależnień, zachowań ryzykownych, zjawiska przemocy w rodzinie, materiałów informujących
o instytucjach udzielających pomocy i wsparcia;

13) dokonywanie zakupów artykułów edukacyjnych, informacyjnych, sprzętu oraz innych produktów i usług niezbędnych do realizacji zadań ujętych
w Programie.

 

3. Prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej i szkoleniowej poprzez m.in.:

1) realizację programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży (m.in. w placówkach oświatowo – wychowawczych i opiekuńczo – wychowawczych) oraz rodziców;

2) wspieranie różnych form spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież, służących promocji zdrowego stylu życia;

3)  kształcenie młodzieżowych liderów promocji zdrowia i wspieranie edukacji rówieśniczej,

4) wspieranie działań zwiększających kompetencje członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz lokalnych środowisk zaangażowanych         w profilaktykę zachowań ryzykownych;

5) wspieranie działań na rzecz rozwoju umiejętności wychowawczych rodziców;

6) wspieranie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców;

7) prowadzenie edukacji publicznej na rzecz mieszkańców (m.in.: wydawnictwa informacyjne, edukacyjne, media, akcje i kampanie profilaktyczne, seminaria);

8) wspieranie działań na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach;

9) diagnozowanie i monitorowanie problemu uzależnień w społeczności lokalnej;

10) monitorowanie jakości i efektywności prowadzonych działań.

 

4.  Prowadzenie działalności profilaktyczno – edukacyjnej i opiekuńczo – pomocowej na rzecz dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych / dotkniętych problemem uzależnień oraz przemocy, głównie poprzez:

 

1) prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży;

2) realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca
 z nimi w tym obszarze;

3) finansowanie lub dofinansowanie rozwoju bazy sportowo – rekreacyjnej dla dzieci  i młodzieży, dającej możliwość rozszerzenia oferty o różne formy pozalekcyjnych zajęć sportowych, stanowiących alternatyw formy spędzania czasu wolnego;

4) realizacja pozalekcyjnych zajęć sportowych i rekreacyjno-integracyjnych dla dzieci, młodzieży i mieszkańców stanowiących alternatywną formę spędzania wolnego czasu jako element działań profilaktycznych organizowanych przez Gminę Przywidz;

5) organizacja i finansowanie imprez sportowo-kulturalnych ukierunkowanych na popularyzację zdrowego stylu życia, wolnego od alkoholu i narkotyków organizowanych przez różne podmioty, instytucje i placówki oraz Gminę Przywidz (np. konkursy, koncerty, zawody sportowe, festyny, warsztaty, spektakle teatralne, filmowe i profilaktyczne, spotkania integracyjne, kółka zainteresowań itp.);

6) prowadzenie badań związanych zwłaszcza z diagnozą zachowań problemowych, używaniem substancji psychoaktywnych podejmowanych przez młodzież oraz ewaluacją programów profilaktycznych;

7) doposażenie szkół, świetlic, przychodni w specjalistyczną literaturę, materiały informacyjne i szkoleniowe, obejmujące problematykę profilaktyczną, przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii, przeciwdziałanie przemocy HIV/AIDS;

8) prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów uzależnień, aktywna współpraca z regionalnymi mediami, udział
w ogólnopolskich i lokalnych kampaniach na rzecz promowania zdrowego trybu życia;

9) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych, oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzegania zasad sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia;

10) edukacja społeczna poprzez upowszechnianie materiałów edukacyjnych / zakupionych lub opracowanych we własnym zakresie/ o problemie uzależnień oraz przemocy w rodzinie / ulotki, broszury itp., informacje w mediach/ , doposażenie Biblioteki Gminnej  w literaturę     z zakresu problemów uzależnień od alkoholu i narkotyków oraz przemocy;

11) realizacja programów profilaktycznych obejmujących problematykę HIV/AIDS;

12) zakup materiałów, nagród, wydawnictw, prasy do realizacji działań
z zakresu problematyki uzależnień.

 

5. Edukacja publiczna w zakresie problematyki alkoholowej i narkomanii, HIV/AIDS oraz przeciwdziałania przemocy, realizowana będzie
w szczególności poprzez:

1) prowadzenie lokalnych i regionalnych kampanii edukacyjnych związanych
z profilaktyką alkoholową np. happeningów, pikników, festynów, lokalnych szkoleń, wykładów;

2) zakup materiałów edukacyjnych i ich kolportaż (np. wśród młodzieży, sprzedawców napojów alkoholowych, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, , rodziców, policjantów, samorządowców, pacjentów placówek lecznictwa odwykowego i innych, rodzin z problemem alkoholowym i ofiar przemocy, kierowców itp.;

3) zakup materiałów edukacyjno- informacyjnych, tablic edukacyjnych, pomocy w tym również literatury fachowej oraz czasopism przekazywanych osobom, instytucjom, organizacjom, placówkom oświatowym;

4) prowadzenie edukacji wśród różnych grup społecznych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, z wykorzystaniem różnych materiałów edukacyjnych.

 

6. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów uzależnień, HIV/AIDS oraz wspieranie zatrudnienia socjalnego, w szczególności poprzez:

1) wspomaganie działalności grup samopomocowych, organizacji pozarządowych, klubów sportowych, realizujących zadania związane
 z programem rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii;

2) finansowanie zakupu pomocy naukowych dydaktycznych, książek materiałów edukacyjno-informacyjnych, które zostaną przekazane placówkom oświatowym, organizacjom pozarządowym, oraz instytucjom zajmującym się profilaktyką uzależnień oraz rozwiązywaniem problemów alkoholowych;

3) organizacja lub finansowanie udziału w szkoleniach przedstawicieli instytucji, podmiotów oraz organizacji pozarządowych zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych, narkomanii i przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;

4) wspieranie działań na rzecz osób żyjących z HIV/AIDS;

5) zakup materiałów, sprzętu i pomocy niezbędnych do realizacji zadań ujętych  w Programie.

 

7.   Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości
 i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz wystąpienie przed sądem
w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

1. Kontrola obiektów handlu detalicznego i zakładów gastronomicznych pod kątem realizacji zapisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym w zakresie sprzedaży
i podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, lub niepełnoletnim jak również na kredyt lub pod zastaw;

2. występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach sądowych związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych jak również
z nieprzestrzeganiem ustawy.

 

 

V  Realizatorzy programu

 

    Podmiotem odpowiedzialnym  za realizację programu jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 

          Do osób i instytucji odpowiedzialnych w ramach swoich kompetencji za        przeciwdziałanie i profilaktykę uzależnień należą;

1.     Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

2.     Urząd Gminy,

3.     Rada Gminy,

4.     Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,

5.     Gminny Ośrodek Kultury,

6.     Posterunek Policji,

7.     Parafie działające na terenie gminy ,

8.     Pedagog szkolny, wychowawcy i nauczyciele ze szkół z terenu gminy,

9.     Przychodnie lekarskie działające na terenie gminy,

10.Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin,

Wszystkie te instytucje współpracują przy realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

 

 

VI  Wyrównywanie skutków społecznych spowodowanych uzależnieniami

 

Pomoc dzieciom z rodzin z problemem uzależnienia od alkoholu

 

 – kontynuowanie pracy świetlic środowiskowych na terenie gminy,

   

 

 

VII   Zabezpieczenie finansowe programu

 

Źródłem finansowania zadań Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych są środki finansowe z budżetu Gminy Przywidz  pochodzące z wpływów z tytułu wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

1)    zasady wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

- członkom GKRPA ( za wyjątkiem radnych) za udział w posiedzeniach komisji oraz prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych  przysługuje ryczałtowe wynagrodzenie w wysokości 100 zł  brutto miesięcznie,

- członkom Komisji będącym pracownikiem Urzędu Gminy bądź Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nie przysługuje wynagrodzenie za posiedzenia odbywające się w godzinach pracy,

- członkowie Komisji mają prawo do zwrotu kosztów przejazdu związanych
 z wyjazdami wynikającymi z pełnienia obowiązków GKRPA bądź udziałem
w szkoleniach,

 

 

IX Postanowienia końcowe

 

1.     Niniejszy program obowiązuje w roku 2018.

2.     Program będzie koordynowany przez Pełnomocnika Wójta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

3.     Wskaźniki monitoringu programu:

- liczba osób skierowanych na leczenie;

- liczba osób objętych terapią;

- liczba osób objętych działaniami pomocowymi- m.in. współuzależnieni, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym;

- liczba dzieci, młodzieży i dorosłych objętych działaniami profilaktycznymi, edukacyjnymi i informacyjnymi;

- liczba odbiorców projektów organizowanych przez organizacje pozarządowe;

- liczba osób przyjętych przez Punkt Konsultacyjny;

- liczba i efektywność kontroli punktów obrotu napojami;

- Wójt Gminy Przywidz przedłoży sprawozdanie finansowe
i merytoryczne z realizacji niniejszego Program Radzie Gminy do
15 stycznia każdego roku obowiązywania programu.

      4. Zmiany  do programu wprowadza się w trybie przeznaczonym dla jego 

         uchwalenia.

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

Podstawę do działań w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi  i innym uzależnieniom stanowi Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r.  w sprawie  Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 oraz  ustawa  z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2016 r. poz. 487 z późn. zm.

 Wymienione akty prawne tworzą spójny system umożliwiający samorządom terytorialnym prowadzenie lokalnej polityki wobec alkoholu
 i innych uzależnień , a także wyznaczają konkretne działania i wskazują środki na ich realizację. Program uwzględnia  cele operacyjne dotyczące profilaktyki
 i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz uzależnień określone
 w Narodowym Programie Zdrowia.

W związku z powyższym przyjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu jest zasadne.

 

Sporządziła:

Katarzyna Mytych

Wnioskodawca:

Wójt Gminy Przywidz

Marek Zimakowski                             

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..