2017-12-28

Uchwała Nr XXIX/230/2017

 

Uchwała Nr XXIX/230/2017

Rady Gminy Przywidz

z dnia 13 grudnia 2017 r.

 

 

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na terenie Gminy Przywidz  na lata 2018 – 2020.

 

Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 6a i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2017, poz. 1875 ) oraz art. 176 pkt.

1 i 179 ust. 2 ustawy z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej
 ( Dz. U. z 2017 r., poz. 697 z późn. zm.) Rada Gminy Przywidz uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Przyjmuje się Gminny Program Wspierania Rodziny na terenie Gminy Przywidz na lata

2018 – 2020, którego treść stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

 

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Przywidz.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                                                                                              Załącznik Nr 1

do uchwały Nr XXIX/230/2017

Rady Gminy Przywidz

z dnia  13 grudnia 2017 r.

 

 

 

Gminny Program Wspierania Rodziny

w Gminie Przywidz

na lata 2018-2020

 

PRZYWIDZ  2017

 

 W celu objęcia kompleksową pomocą i wsparciem rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych tworzy się Gminny Program Wspierania Rodziny na terenie Gminy Przywidz na lata 2018 – 2020 zwany dalej programem.

Rodzina jest najważniejszą i podstawową grupą społeczną, na której opiera się całe społeczeństwo. Jest to naturalne środowisko życia dziecka, które ma największy wpływ na jego osobowość, w każdej sferze życia. To rodzina przekazuje dziecku swój system wartości
i tradycje – ukierunkowuje jego aktywność i postępowanie na całe życie. Prawidłowo funkcjonująca rodzina może skutecznie przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom zarówno
w okresie dzieciństwa, jak i w okresie dojrzewania. Konsekwentnie i z powodzeniem spełniająca swoje zadania rodzina, stanowi dla swych członków, przede wszystkim dzieci, źródło poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa. Współczesne rodziny, często mają wiele trudności w odnalezieniu się w zmieniającej rzeczywistości. Coraz częściej dotykają je zjawiska bezrobocia, ubóstwa czy przemocy oraz trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych. W momencie pojawienia się dysfunkcji, instytucje i służby społeczne zobligowane są do podjęcia na rzecz rodziny określonych działań naprawczych
i objęcia rodzin wsparciem i wszechstronną pomocą. W tym celu powstał Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2018 – 2020,opracowany w oparciu o ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r., którego podstawowym założeniem jest utworzenie spójnego systemu wsparcia dzieci i rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, w celu przywrócenia im zdolności do funkcjonowania, poprzez wzmocnienie roli i funkcji rodziny, rozwijanie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych oraz zapewnienie bezpieczeństwa dziecku
i rodzinie.

Realizowane w ramach Programu zadania koncentrować się będą nie tylko na dziecku, ale również na całej rodzinie; szczególnie w sytuacjach, gdy dziecko umieszczone zostanie poza rodziną biologiczną, w celu umożliwienia mu powrotu do tej rodziny. Realizacja programu będzie możliwa dzięki utworzeniu systemu wsparcia obejmującego zaangażowania i współpracę osób, instytucji i podmiotów działających na rzecz dziecka
i rodziny, działalności placówek wsparcia dziennego, rodzin wspierających, pomocy ze strony asystenta rodziny, organizowaniu poradnictwa specjalistycznego oraz działalności grup wsparcia.

Rodzina jest podstawową i niezastąpioną grupą społeczną – jedynym środowiskiem,               w którym powinien odbywać się naturalny proces kształtowania osobowości jej wszystkich członków, szczególnie dzieci. Jej pierwszym i najbardziej naturalnym kręgiem środowiskowym, do którego dziecko wchodzi już przez sam fakt narodzin i trwa do momentu osiągnięcia dojrzałości społecznej. Należy dać mu szansę na wzrastanie i uczenie                  się prawidłowych relacji rodzinnych i szczęśliwe dzieciństwo.

 Rodzina naturalna, postrzegana w środowisku jako zagrożona wykluczeniem społecznym powinna otrzymać  instytucjonalne wsparcie.

Rodziny z trudnością w opiece i wychowaniu dzieci w gminie  Przywidz są to głównie rodziny biedne, z niskimi kwalifikacjami zawodowymi, często z problemem bezrobocia
 i wyuczoną bezradnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego. Rodzice zagrożeni odebraniem dziecka obciążeni są syndromem DDA (dorosłe dzieci alkoholików), chorobą alkoholową, u dzieci natomiast występuje zespół FAS (zespół alkoholowy płodu).

Rodziny dysfunkcyjne często pozbawione są umiejętności wychowawczych, posiadają deficyt więzi emocjonalnych oraz zaburzoną osobowość.

Wśród rodzin zagrożonych występuje również problem niepełnosprawności oraz choroby psychiczne.

Na terenie gminy Przywidz funkcjonują 3 rodziny zastępcze spokrewnione, 3 rodziny zawodowe oraz 1 rodzina niezawodowa, w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego umieszczone jest  1 dziecko. Łącznie 9-ro dzieci z terenu gminy Przywidz umieszczonych jest w pieczy zastępczej.

Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej w celu przywrócenia jej zdolności opiekuńczo-wychowawczych powinno odbywać się poprzez  pracę z rodziną oraz pomoc w opiece i wychowaniu dziecka. Działania takie powinny być ukierunkowane na osoby, które mimo podejmowanych wysiłków nie są
w stanie samodzielnie przezwyciężyć trudności życiowych. Pomoc, w założeniach, ma doprowadzić do sytuacji, w której rodziny zaczną samoistnie przezwyciężać problemy, działając skutecznie przy udziale własnych środków, a także zasobów, jakie gwarantuje środowisko. Poprzez kompleksowe wsparcie rodzin dysfunkcyjnych należy zapobiegać umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej. W sytuacji niemożności sprawowania przez rodziców opieki i wychowania dzieciom zapewnia się całodobową opiekę
i wychowania w systemie pieczy zastępczej.

Program zakłada kompleksowe i zintegrowane działania służb społecznych oraz innych instytucji działających na rzecz dziecka  i jego rodziny.

 

 

I.                   Podstawa prawna Programu:

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej jest najważniejszym aktem prawnym regulującym wszystkie aspekty życia członków naszego społeczeństwa. Jest to akt prawny najwyższej wagi, któremu powinny być podporządkowane ustawy i rozporządzenia dotyczące różnych sfer życia społecznego. Realizując Gminny program wspierania rodziny w gminie Przywidz na lata 2018 – 2020 należy brać pod uwagę w szczególności:

1. Ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2016 r., poz. 575 z późn. zm.).

2. Ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz.930 z późn. zm.).

3. Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r., poz.1390 z późn. zm.).

4. Ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487).

5. Ustawę z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r., poz. 2082 z późn. zm.).

6. Ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2016 r. poz. 1654).

7. Ustawę z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r., poz. 157)

II.                Założenia Programu:

1. Udzielania kompleksowego wsparcia i nadzoru rodzinom przeżywającym trudności             

     wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,

2. Doskonalenie form i metod wspierania dziecka i rodziny oraz koordynacja działań

    wspierających,

3. Zapobieganie umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej,

4. Zapobieganie uzależnieniom, stosowaniu przemocy i niedostosowaniu społecznemu dzieci  

    i młodzieży,

5. Prowadzenie pracy socjalnej przez pracowników socjalnych, asystentów rodziny i rodzin

    wspierających w celu udzielenia pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu

    lub odzyskiwaniu zdolności do prawidłowego funkcjonowania.

 

 

 

III.             Cele Programu:

1. Utworzenie zintegrowanego i dynamicznego systemu pomocy efektywnie wspierającego

    rodzinę,

2. Zintegrowanie kompleksowych działań na rzecz dzieci, osób i rodzin przeżywających

    trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych

 

IV.              Cele szczegółowe Programu:

1. Praca z rodziną z problemami opiekuńczo-wychowawczymi:

            - analiza sytuacji rodziny oraz przyczyn kryzysu w rodzinie,

            - wzmocnienie  roli i funkcji rodziny,

            - rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny,

            - podniesienie świadomości w zakresie planowania rodziny,

            - pomoc w integracji rodziny,

            - przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodziny,

            - dążenie do reintegracji rodziny,

            - wspieranie w procesie usamodzielniania wychowanków opuszczających placówki

              opiekuńcze i rodziny zastępcze.

2. Współpraca z asystentem rodziny i rodziny, którego działania mają na celu 

    przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych rodziny dysfunkcyjnej: pomoc w opiece         

    i wychowaniu, prowadzenie gospodarstwa domowego oraz wypełnianie podstawowych ról

    społecznych.

3. Monitorowanie sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej

    trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz dostosowanie ich do   

    aktualnych potrzeb rodziny i zmieniających się uwarunkowań.

 

V.                Realizatorzy Programu:

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przywidzu,

2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

3. Komisariat Policji w Kolbudach,

4. Gminny Ośrodek Zdrowia,

5. Placówki Oświatowo-Wychowawcze gminy Przywidz,

6. Sąd i Prokuratura

7. Organizacje pozarządowe.

 

VI.             Sposób realizacji Programu:

1. Budowanie skutecznych form pomocy i wsparcia dla rodzin przeżywających trudności

    opiekuńczo-wychowawcze,

2. Współpraca z asystentem rodziny i z rodziną wspierającą,

3. Poradnictwo specjalistyczne: prawne, psychologiczne, pedagogiczne,

4. Edukacja rodzin niewydolnych wychowawczo,

5. Szkolenia oraz podnoszenie kwalifikacji i umiejętności kadr pomocy społecznej, asystenta

    rodziny i innych instytucji zajmujących się pomocą dziecku w rodzinie oraz dostosowanie

    ilości kadry specjalistycznej do pracy z dzieckiem i rodziną.

 

VII.          Finansowanie Programu:

Źródłem finansowania zadań Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Przywidzu  są środki finansowe z budżetu gminy, dotacje z budżetu państwa oraz środki pozabudżetowe.

 

VIII.       Zakończenie:

Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Przywidz na lata 2018-2020 zakłada stworzenie optymalnych warunków dla poprawy jakości życia rodzin, w szczególności dzieci. Wsparcie rodziny będzie miało charakter profilaktyczny, ochronny, a rodzinie w pierwszej kolejności zostaną stworzone możliwości samodzielnego zmierzenia się ze swoimi problemami. Tylko wtedy można zwiększyć jej szanse na prawidłowe funkcjonowanie
 w środowisku oraz wykorzystanie własnej aktywności i wewnętrznego potencjału w celu zdobywania nowych umiejętności.

 

 

U z a s a d n i e n i e

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nakłada na gminę szereg obowiązków dotyczących wspierania rodziny, w tym opracowania

i realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny.

W związku z powyższym podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na terenie gminy Przywidz  na lata 2018 – 2020 jest w pełni uzasadnione.

 

 

 

Sporządziła:

Katarzyna Mytych

Wnioskodawca:

Wójt Gminy Przywidz

Marek Zimakowski

 

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..